آپلود عکس آپلود عکس آپلود عکس _Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="468" height="60" menu="true" scale="exactfit"> Make your flash banner free online Make your flash banner free online مدیریت امور شیلات و آبزیان آذربایجان شرقی
مدیریت امور شیلات و آبزیان آذربایجان شرقی
تکثیرو پرورش آبزیان و فعالیتهای شیلاتی

افتتاح بازارماهی درشهرتبریز

            پیرو مطالعات انجام شده توسط دانشگاه تبریز درسال 83 مبنی برنیازبازارماهی درشهر تبریزونتایج مطالعه مکان یابی بازارماهی توسط مهندسین مشاوردرسال 1389 ومشخص شدن محلهای ایجاد بازارماهی توسط مهندسین مشاور، اولین بازاربا همکاری سازمان میادین شهرداری وبخش خصوصی درابتدای شهرک باغمیشه درمساحتی بالغ بر900 مترمربع با تجهیزات کامل ،شامل دستگاههای یخ ساز، میزهای عرضه آبزیان تازه ومنجمد ، غرفه های تازه فروشی و منجمد فروشی بوده که طی برنامه ریزی انجام شده در مورخ 15 اذرماه سال92 افتتاح خواهد شد .

آدرس : تبریز شهرک باغمیشه سالن میثاق(فروشگاه سابق مکث)

 

 




تاریخ: 9 آذر 1392برچسب:بازار ماهی , تبریز,
ارسال توسط

 زیست شناسی ماهی شيپ     Acipenser nudiventris

   اولین برجستگی پشتی از سایر برجستگی ها بزرگتر است. صفحات استخوانی بین برجستگیهای پشتی و جانبی را ندارند. لب پایینی برخلاف سایر ماهیان خاویاری یک پارچه و فاقد بریدگی است. در دریای خزر ماهی شیپ مهاجر بوده و برای تخمریزی به رودخانه های کورا، اورال، سفید رود و ندرتاً به رودخانه ولگا مهاجرت مینماید. در سالهای پر آبی حضور شیب در رودخانه های لنکران و آستارا گزارش گردیده است. طبق گزارش عبدالرحمان اف (1962 ) حضور آن در رودخانه ارس تا محل با یرام تپه مورد تایید بوده است. ماهي شيپ به دليل عادات غذايي خود  اغلب آب های کم عمق ( تا 50 متر) با بستر گل و لای را ترجیح داده و بیشترین فراوانی را در نزدیکی مصب رودخانه ها دارد. دو فرم از این گونه وجود دارد، نمونه هایی که ساکن آب شیرین هستند و نمونه هایی که در دریا زندگی نموده و برای تخمریزی به رودخانه ها مهاجرت می نمایند. همچنين وجود دو جمعيت شمالي و جنوبي از اين گونه در درياي خزر مورد تاييد قرار گرفته است. ماهي شيپ به طور موفقيت آميز با درياچه بالخاش سازگار شد و به مرحله صيد تجاري رسيد.

در دریای خزر شیپ از ماهیان و بویژه از گاوماهیان تغذیه می کند و بخش کوچکی از غذای آن را صدفها تشکیل می دهند. در نواحی جنوب شرقی دریای خزر غذای اصلی ماهیان شیپ 80تا120 سانتیمتری را  کراب ها ( تا 70 درصد ) و کیلکا ( 15 درصد ) تشکیل داده اند. کرم ها در کل غذای ماهی شیپ حدود 2 درصد را شامل شده اند.  ماهيان شيپ جوان در مقايسه با چالباش و ازون برون ، تمايل بيشتري به عادت طعمه خواري (شكار ) دارند. مشاهده شده كه معده آنها حاوي نوزادان ماهيان خاوياري و ماهيان ديگر بوده است.

       ماده ها دررود کورا در 14- 12 سالگی و نرها در 9-6 سالگی به بلوغ می رسند. حداقل فاصله بین دو تخمریزی، دو سال می باشد. در رودخانه کورا در دمای 25-15 درجه سانتی گراد در اردیبهشت تا ده خرداد تکثیر انجام گرفته و تا اواخر خرداد نیز ادامه می یابد. ماده های رسیده به طول 160 سانتی متر و وزن 24 کیلوگرم، حدود 4 کیلوگرم تخم دارند. نسبت وزن تخمدان به وزن بدن ماهی از 10/6 تا 22/7 درصد متغیر است. هم آوری مطلق بستگی به اندازه ماهی دارد. درکورا تعداد تخم این ماهی 1290-280 هزار تخم و بطور میانگین 593 هزار تخم می باشد. میانگین تعداد تخم در ارتباط با سن، طول و وزن ماهی همبستگی کاملی را نشان می دهد. تخم ریزی در دمای 13-12 درجه سانتی گـراد شـروع و در 18 درجـه سانتـی گـراد خاتمه می یابد. اولین پیش لاروها بطول 22-20  میلی متر در اوایل خرداد در پائین دست رودخانه حضور پیدا می کنند. دمای مناسب تخمک گشایی 15-11 درجه سانتی گراد است. مرحله رشد جنینی تخمها در حرارت متوسط آب 20 درجه حدود پنج شبانه روز طول میکشد. یکی از دلایل عمده نرسیدن جمعیت این ماهی به انبوهی، طولانی بودن مدت زندگی بچه ماهیان در آب شیرین است که سبب مرگ و میر زیاد آنان شده و بچه ماهیان را در برابر ماهیان ماهیخوار آسیب پذیر می نماید. از طرف دیگر در زمان تخم ريزي گونه هاي ديگر ماهيان خاوياري، شيپ توده هاي تخم آنها را از بین می برد(در ژاوين ، 1949). بچه ماهیان شیپ در تابستان سال اول زندگی، سریع رشد مینمایند. بطوریکه در اواخر خردادماه  طول متوسط آنها به 10/2 سانتیمتر و وزن متوسط به 5/6 گرم میرسد. رشد سریع طولی ماهیان شیپ در سه سال اول زندگی بیشتر مشهود میباشد. در دریای خزر در یک سالگی طولشان 39-23 سانتی متر و وزنشان به 60 -40 گرم می رسد و در ده سالگی 123 سانتی متر طول و 14/1 کیلوگرم وزن دارند. در سالهای بعد رشد کندتر شده، ولی رشد وافزایش وزنی آنان در طول دوره زندگی محسوس است. بطورکلی رشد ماهیان نر نسبت به ماده کندتر است.

ماهی شیپ کمترین تعداد و ذخایر رادر بین گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر داشته و در طی دهه 1360 و 1370 در سواحل ایران کمتر از 2% ترکیب صید را شامل می شد. در کارگاههای تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری ایران ماهی شیپ صید شده از دریا بخوبی به تزریق غده هیپوفیز پاسخ می دهد. مشکل محدودیت تکثیر مصنوعی ماهی شیپ در سالهای اخیر در ایران عدم دسترسی کارگاههای تکثیر به تعداد کافی مولدین می باشد. تمايل عمومي به آب شيرين، يكي از ويژگي هاي زيستي ماهي شيپ است. در یک تجربه در شهرستان مرند در پرورش ماهیان خاویاری در استخر، رشد ماهی شیپ بیشتر از رشد ماهیان ازون برون و قره برون بوده است.

 




تاریخ: چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:خواویاری , شیپ,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

کارگاه آموزشی یک روزه تکثیرو پرورش ماهیان زینتی:

 

             کارگاه آموزشی یک روزه تکثیرو پرورش ماهیان زینتی توسط شرکت دنیای زیر آب در تاریخ

92/8/17 با حضور آقایHeiko Bleher در شهر شیراز برگزار میگردد علاقه مندان میتوانند

با شماره های09173160768  و071172244455 تماس حاصل نمایند .




تاریخ: پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:ماهیان زینتی,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

مشخصات ماهی قزل آلای رنگین کمان ونیازهای زیستی آن :

    ماهی قزل آلای رنگین کمان مهمترین گونه آزاد ماهیان پرورشی در آبهای شیرین کشور ما میباشد . طول بدن آن در زمانم بلوغ 25 تا 45 سانتیمتر بوده و حد اکثر به 70 سانتیمتر بالغ میشود . رکورد جهانی صید این ماهی 19108گرم میباشد . این گونه نسبت به سایر آزاد ماهیان به شرایط محیطی از مقاومت بیشتری برخور دار است و محیط متراکم را تحمل مینماید .

مشخصات ظاهری :

مهمترین مشخصات ظاهری این ماهی را میتوان به شرح زیر بیان کرد

- نوار رنگین کمان در پهلوها

- خالهای سیاهدر سطح بدن

- بدن دوکی شکل 

- فلسهای ریز در سطح بدن 

- باله چربی

شرایط پرورش :

      عمده ترین عامل موثر در پرورش ماهیان سرد آبی آب میباشد . که از دو جنبه کیفی و کمی مد نظر قرار میگیرد . کیفیت و کمیت آب ارتباط نزدیکی با هم دارند بطوریکه میتوان کمیت و کیفیت آب را با هم عوض کرده و به جای استفاده آز اب زیاد با کیفیت پایین از آب کم با کیفیت بالا استفاده کرد . از لحاظ کمی در شرایط معمولی برای تولید هر تن ماهی قزل آلا 7 تا 10 لیتر در ثانیه نیاز مندیم که این میزان بستگی کامل به کیفیت آب دارد ( در صورت استفاده از انواع روشهای مکانیزاسیون با این مقدار اب میتوان میزان تولید را بالا برد. )

 




تاریخ: سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:قزل آلای رنگین کمان , باله چربی,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

داروهای مورداستفاده درپرورش قزل آلا:

      مدیریت صحیح بهداشتی رکن اصلی تولید اقتصادی ماهی قزل آلااست واین مهم بدست نخواهدآمدمگرآنکه ملاحظات بهداشتی وسیاست های پیشگیری بادقت تمام به اجرادرآید.درهرصورت پرورش دهندگان ماهی درمراحلی با بیماری وتلفات ماهی مواجه می شوندکه دراین مواقع بایستی دراسرع وقت به دامپزشک آبزیان گزارش شود وواحدشیلات شهرستان رامطلع سازند.پرورش دهندگان ماهی هرگز نبایستی بدون مشورت با دامپزشک مربوطه وخودسربه استفاده ازدارو اقدام نمایند.داروها دارای دز مشخص وکاربرد ویژه ای دارندواستفاده نابجا ممکن است عوارض نامطلوبی داشته باشد.برخی داروها مانندآنتی بیوتیکها ومالاشیت گرین برای انسان خطرناک بوده ودرماهیان درشت وبازاری هرگزنبایستی استفاده شود.دراین مختصرجهت آشنائی پرورش دهندگان به داروهای متداول مورداستفاده درآبزی پروری اشاره گردیده است وتاکید می کنم بدون مجوز دامپزشکی ازمصرف آنها خوداری نمایید.

1- اکسی تتراسایکلین20%:

    این داروبرای پیشگیری ودرمان بیماریهای باکتریایی نظیر قرحه،فرونکوز،دهان قرمز،پوسیدگی ساقه دمی و...استفاده می شود.

طرزمصرف:30گرم برای 100کیلوماهی دریک نوبت غذایی( یا77گرم به ازاءهرکیلوغذا- برای اکسی تتراسایکلین خالص100% 4/15گرم به ازاء هرکیلو غذا).جهت مصرف غذای یک وعده ماهیان رامحاسبه ومیزان دارورانیزمحاسبه کرده ودرآب حل نموده،به همراه آب قندروی غذااسپری می کنند سپس بلافاصله به ماهیان داده می شودجهت جلوگیری ازمقاوم شدن باکتریهابایستی درمان حداقل 9روزادامه یابد.

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط

آنچه باید درموردبيماري استرپتوكوكوزيس بدانید

 

       پرورش ماهي قزل آلا طي ساليان  اخيربا شتاب زيادي توسعه يافته است، مزارع جديد ساخته شده اند وميزان توليد درواحد سطح افزايش قابل چشمگيري پيدا كرده است . همراه چنين توسعه اي كه افزايش تراكم ماهي را درواحد سطح طلب مينمايد ، انواع بيماريهاي عفوني با سرعت هرچه تمامتردرجمعيت ماهيان پرورشي گسترش مي يابند.يكي ازمهمترين بيماريهاي عفوني، استرپتوكوكوزيز ميباشد كه درصورت وقوع ميتواند خسارتهاي جبران ناپذيري را به صنعت پرورش ماهي وارد نمايد. گزارشهاي اوليه استرپتوكوكوزيس مربوط به سال 1975 ميباشد كه از بيماري دركارگاههاي قزل آلاي رنگين كمان درژاپن گزارش شده است پس ازآن درسال 1966 دو مورد همه گيري عفونت استرپتوكوكوسي درgolden shiner  اتفاق افتاد.گزارش بيماري ازايالات متحده آمريكا توسط plumb وهمكاران درسال 1972 با تلفات بيش از 50%درسواحل فلوريدا وخليج مكزيكوصورت گرفت.(2)پس از آن بيماري بصورت انفرادي يا همه گيري ازماهيان آب شيرين ودريايي دربسياري مناطق ازجمله آفريقاي جنوبي ،استراليا ، سنگاپور،انگليس ونروژ،چين،تركيه،اسپانيا،ايتالياوكره  اتفاق افتاده است (5).در ژاپن ازسال 1974 به بعد موجب بروزخسارات فراوان اقتصادي برصنعت گيش دم زرد پرورشي شده است. عفونتهاي استرپتوكوكي ميتواند درمدت 3 تا 7 روز تلفات بيشتر از50% را درجمعيت هاي ماهي باعث شود و بعضي موارد شيوع آن به شكل مزمن ديده شده كه روزانه تعدادي تلفات داده و مدت بيماري بيشتر از چندين هفته گزارش شده است . باكتري استرپتوكوكوس داراي قدرت تهاجمي بوده و دريك مطالعه آزمايشگاهي ،ماهيان زينتي دانيوس راه راه را با غلظت زيادي از باكتري درآب وارد نموده وباعث مرگ 100% ماهيان در عرض 2 تا 4 روزگرديدند .استرس نقش بسيارمهم درشيوع اين بيماري درجمعيت هاي ماهي بعهده دارد وبعضي ازعوامل ايجاد كننده استرس عبارتند از : درجه حرارت بالاي آب ( مخصوصا در فصل تابستان ) حمل و نقل ماهيان ،تراكم زياد در استخرها ،دستكاري ،كيفيت پايين آب شامل افزايش آمونياك و يا نيتريت .

  

               

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط

پرورش ماهی قزل آلا(1) :

 مقدمه : یکی از راههای تامین پروتئین مورد نیاز انسانها ، تولید و پرورش ماهی و صید ماهیان از دریا میباشد .منابع آبی بعنوان عامل اصلی در آبزی پروری با محدودیت روبرو میباشد بویژه اینکه در کشور ما میزان بارندگی سالانه حدود یک سوم متوسط بارندگی جهانی بوده و میبایست در جهت بهره برداری بهینه از منابع آب فعالیت نمائیم .

استفاده از منابع آب کشاورزی ، خصوصا منابع آبی خرد ( چاه ها ، چشمه ها و قناتها ) در امر آبزی پروری در سالهای اخیر از توسعه چشم گیری در سطح کشور برخوردار بوده است که از دلایل آن میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

1- زود بازده بودن طرحهای آبزی پروری

2- ایجاد در آمد مناسب و کمک به اقتصاد خانوار روستایی

3- اشتعالزایی

4- آشنایی آسان پرورش دهنده با روشهای پرورش

5- حمایت دولت و دست اندر کاران امر از موضوع پرورش ماهی در منابع آب کشاورزی

به غیر از موارد فوق که مستقیمه برای پذیرش طرح از سوی کشاورزان قابل توجه میباشد موارد زیر نیز در سطح کلان کشور حائز اهمیت بوده و مورد توجه میباشد

1- تولید پروتئین با ارزش غذایی بالا

2- استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشور

3- ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در استانهای غیر ساحلی با توجه به ارزش غذایی و دارویی آن برای مصرف کنندگان

4- غنی سازی آب کشاورزی بدلیل وارد شدن مواد پروتئینی به آب از طریق فضولات ماهی که سبب افزایش میزان محصولات کشاورزی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی می گردد.

5- کاهش مهاجرت به شهر ها

 




تاریخ: یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

عجیب ترین آبزیان جهان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

تاثیر و نقش عوامل محیطی در زندگی ماهیان خاویاری:     

      بررسی ها نشان داده است که عواملی مانند عمق ، درجه حرارت ، میزان شوری ، مقدار اکسیژن در بستر و جریانات آبی تاثیربسزائی درزیست و پراکنش ماهیان خاویاری دارند . گونه های مختلف این ماهیان تحت تاثیر شدتهای مختلفی ازمجموعه عوامل غیر زیستی قرارمیگیرند . پیرامون تاثیر عامل درجه حرارتدر پراکنش ماهیان خاویاری نظریات متناقضی ارائه شده است بعضی ازمحققین اهمیت فوق العاده ای به فاکتوردرجه حرارت قائل شده حال آنکه عده ای دیگر فاکتورهای عمده درمهاجرتهای فصلی ماهیان خاویاری را تا حد زیادی به شرایط غذائی و به میزان کمتری تابع درجه حرارت دانسته اند. ماهیان خاویاری اوری ترم بوده و نوسانات شدید حرارتی را تحمل می نمایند. براساس تحقیقات انجام شده در شوروی سابق ازون برون دردامنه حرارتی 24- 4 درجه سانتی گراد زندگی میکند . اما تمرکز جمعیتی آن دردامنه حرارتی کمتری مشاهده میشود .



ادامه مطلب...
ارسال توسط
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 214
بازدید کل : 33576
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1